Izlandi kalandok (5. rész)

Az Akureyri-ből Höfn mellé vezető út meglehetősen hosszú volt – 500 kilométer, közel 7 óra alatt. Az időjárás északon nem volt túl kegyes hozzánk, de végül szerencsésen megérkeztünk a szálláshelyünkre a dél-keleti régióban, ahol csak egy éjszakát aludtunk, hogy indulhassunk is mielőbb tovább délre, Vík városa felé másnap reggel. (A keleti szakaszon egyébként nagyon kevés említésre méltó dolog van, még települések sem igazán – nem árt benzinnel és étellel készülni, mielőtt az ember nekivág).

A következő állomásunk a Jökulsárlón Gleccserlagúna és a Gyémánt-tengerpart volt, amelyek Izland déli részén találhatóak és szintén a legismertebb látványosságok közé tartoznak. Jökulsárlón a Vatnajökull Nemzeti Park területén található. A Vatnajökull Európa legnagyobb gleccsere, Izland felszínének 8 százalékát fedi le. A gleccser területe megközelítőleg 8100 négyzetkilométer – a globális felmelegedésnek köszönhetően évente körülbelül egy méterrel csökken és számítások szerint a következő század végére teljesen eltűnhet.

A lagúna 250 méter mély (a legmélyebb tó Izlandon), a benne lévő hatalmas jégdarabok a Breiðamerkurjökull gleccserből származnak, amely a Vatnajökull gleccser egyik “nyúlványa”.

Ha a partról nem lenne elég lenyűgöző a látvány, vezetett hajós túrák indulnak a nap során több alkalommal, hogy testközelből csodálhassuk meg ezt a természeti csodát, illetve jégbarlang túrákon is részt vehetnek a kalandvágyók, ez utóbbit természetesen vezetett túrák keretében. Emlékeztek a fenti videóban látható sárga-fehér kétéltű járgányra? Felpattantunk egy olyanra és behajóztunk a lagúna közepébe:

A fókák nagyon szeretnek a lagúnában, ugyanis teljes biztonságban lehetnek – semmilyen ragadozó nem képes beúszni a lagúna területére

Ha mindezen szépség nem lenne elég, a lagúnával határos a Gyémánt-tengerpart, ahol a partra sodort jégdarabok szó szerint gyémántként csillognak a fekete homokon:

A fekete homok Izland vulkanikus aktivitásának köszönhető

Nagyon nehezen hagytuk itt ezt a szakaszt és sokkal több időt töltöttünk itt, mint terveztük, de egy percet sem bántuk, értelemszerűen. A nap utolsó állomásaként lesétáltunk a Vatnajökull egy másik nyúlványának, Skaftafellsjökull gleccser lábához:

Másnap elérkezett az utolsó előtti napunk Izlandon – elrepült ez az egy hét. Természetesen kihasználtuk azt a napot is: megnéztünk egy újabb lenyűgöző vízesést, egy tisztázatlan körülmények közötti lezuhanásról híres haditengerészeti repülőgéproncsot, egy aktív vulkánt és egy újabb lélegzetelállító partszakaszt.