Harry Potter a közelben

Fél Év Végi MiniMaraton 5. rész

Amikor augusztusban kiderült, hogy hova is fogunk kiköltözni Skóciába, még nem is tudtuk, hogy Fort William nem csak a túrázók, hegymászók és egyéb szabadban végezhető tevékenységeket kedvelők egyik fontos úti célja, hanem Harry Potter világát kedvelők is találnak a közelben látnivalót szép számmal.

Ezen helyek felfedezését autó nélkül nem tudtuk kivitelezni, így az autóvásárlás után nem sokáig tétlenkedtünk. Minden forgatási helyszínt még nem kaptunk lencsevégre, de amint új helyszíneket látogatunk, egy új bejegyzésben bemutatjuk azokat is.

Az első és talán leghíresebb a Hogwarts Express (Roxfort Expressz), amivel a tanulók eljutottak Roxfortba. Ez a gőzös a valóságban a Jacobite Steam Train nevet viseli és márciustól októberig naponta közlekedik Fort William és Mallaig között.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

A következő látványosság szintén a vonathoz, de inkább a pályájához kapcsolódik, ugyanis a filmekben többször is látható viadukt Fort William-től nem messze, Glennfinnan mellett található. A 380m hosszú Glennfinnan-viadukt Skócia leghosszabb beton vasúti hídja. A völgyben található egy látogatóközpont is, ami a szintén ott található felkelési emlékmű és a viadukt közelébe épült. Mivel ez egy elég kedvelt turistalátványosság, ezért a helybéliek mindent megtesznek, hogy minél maradandóbb élményt nyújthassak a látogatóknak. A vasúti társaság honlapján többek között az is megtalálható, hogy a Jacobite mikor halad át a viadukton, és le is lassít, hogy a turistáknak több ideje legyen lencsevégre kapni a vonatot.

A következő forgatási helyszín szintén Mallaig és Fort William között helyezkedik el. A Loch Eilt az A830 számú főút mellett található, és három nagyobb szigete közül kettő is híres, ebből mi megközelíthetőség miatt egyelőre csak az egyiket tudtuk meglátogatni. Ezen a szigeten helyezték el Dumbledore sírját a Halál ereklyéi filmekben, de nem pontosan ebben a környezetben, mert az utómunka során a szigetet “átrakták” a Loch Arkaig-re.

A tavon található másik, nagyobb szigetet – mely szintén több filmben is szerepelt – a tó másik oldaláról lehetne megközelíteni, ahol a vasúti sín is halad, viszont az gyalogszerrel hosszabb idő lenne. A közelben csak pihenőparkolók találhatók, nincs kitáblázva sem és kiépített út sem vezet oda. Ha egyszer lencsevégre kapjuk, megosztjuk Veletek. 🙂

De jöjjön egy olyan, amit lefotóztunk. Nekünk ez a személyes kedvencünk, és nem csak azért, mert egy vízesésről van szó. A közelben található Ben Nevis “mögötti” Glen Nevis (Nevis-völgy) szintén több forgatási helyszínt tartogat a sétálni kedvelőknek. Többek között Hagrid kunyhója is itt a völgyben volt felépítve, viszont azóta már nem található meg ott. Az első rész Quidditch mérkőzése közben a hátteret a Ben Nevis szolgáltatta a Glen Nevis felőli oldalról. A Nevis-völgyben folyik a Nevis folyó, melyet egy szurdokon keresztül táplál több kisebb folyó is. Az egyik szomszédos hegyről lezúduló gyönyörű vízesést Steall Falls-nak nevezik és a negyedik részben tűnik fel, amikor Harry megküzd a Magyar Mennydörgővel a Trimágus Tusán. Ahhoz, hogy a vízeséshez eljussunk, egy nagyon szűk egysávos úton kell haladni, amíg tart az aszfalt. Amikor már úgy éreznéd, hogy oda már igazán nem lehet autóval menni, még mindig menni kell 10 percet. Miután odaértünk, egy nagy parkoló fogadott minket, benne 15-20 autóval, nagyon sok túrázóval és kutyákat sétáltató emberekkel. Elindulva a parkolóból egy hegyoldali ösvényen haladtunk tovább az ismeretlenbe. Egész addig bátran emelkedtünk, amíg egyszer csak egy vízesés keresztezte az ösvényt.

Ezelőtt még sosem mentünk olyan ösvényen, ahol vízeséseken, patakokon kell átkelni. Azt hittük, hogy ez biztos csak egyszeri és már nincs messze a Steall Falls. Kb. 10 perce jöttünk már és nem sejtettük, hogy további 30 perc séta és másik 5 vízesés keresztezése vár ránk a hegyoldalban, ahol nagyon szépen karbantartott és kitáblázott ösvényen haladtunk.

Túracipő erősen javasolt

A szembejövő, vagy minket elkerülő emberek mind köszöntek, néhányukkal pár szót is váltottunk. Nagyon szép környezetben sétáltunk, tiszta levegőben, ilyen látványok közepette:

Glen Nevis a hegyoldalból

Nem is csoda, hogy nem akartunk visszasietni a szállodába, de kellett, mert Timi aznap még 3-tól dolgozott. Ez valahogy annyira nem zavart minket, mert már nagyon kíváncsiak voltunk a vízesésre. Azt hozzá kell még tenni, hogy Ákos direkt nem mondta meg Timinek, hogy hova tartanak aznap, csak hogy egy szép vízesés látnak majd, de azt nem mondta el, hogy ez is egy Harry Potter forgatási helyszín lesz. Nagyjából fél óra után beértünk abba a nagyon szűk szurdokba, amin a Nevis folyó keresztülrobog. Az bizony tényleg robogott, sosem láttunk még ilyen erős sodrást folyón. Amint kiértünk a szurdokból, elénk tárult végre ez a gyönyörű vízesés. Hirtelen már nem is voltunk fáradtak, nem is fáztunk annyira. Szinte futottunk, amilyen közel csak lehetett. Annyi “probléma” adódott csupán, hogy a vízesés a folyó túloldalán volt, így kezdetben csak a távolabbi oldalról fotóztuk le.

Steall Falls

Nagyon szép látvány volt, hihetetlen érzés fogott el minket. Leültünk a folyópartra és csak néztük a tájat.

Tökéletes meditációs helyszín lenne

Már tudtuk előre, hogy át lehet kelni a folyón, de rendes hidat nem találni ott, csak egy “kötélhíd” szolgál átkelésre, amely inkább a kalandvágyók részére ajánlott.

A víz nem nagyon mély, de legalább nagyon hideg

Így már nagyon közel tudtunk menni, és Ákos le tudta fényképezni a vízesést olyan szögből, ahogy a filmben is megjelent.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

Amikor átkeltünk a hídon, már nem maradtunk sokat, mert lassan kifutottunk az időből és nem akartunk hazafelé sem rohanni. Elindultunk hazafelé, leereszkedtünk a völgybe, otthon lefürödtünk, átöltöztünk és bementünk dolgozni. Valahogy az a nap súlytalan volt, nem zavart semmi egy pillanatra sem. Fejben még mindig a völgyben sétáltunk és megfogadtunk, hogy ide is visszatérünk még.